Ur skogen kryper våren fram
Marken fjädrar mjukt
där du går på stigen hem
När en ny dag tonar upp
Det som gör så ont idag
imorgon ska det inte
få smärta dig nåt mer
Hela skogen ropar med dig
Marana ta
Träden sträcker sig mot skyn
Havet sluter dig i en famn
där allt får plats
Låt det tunga sjunka ner
Du har nått den punkten nu
då ingen kamp i världen
kan rädda dig och ditt liv
Måste släppa det du håller i
Marana ta
Om låten
Min debut Ebeneser sjönk som en sten och Anderson Records droppade mig. Men jag var inte så ledsen för det, för jag hade hört att det fanns folk på Warner Music som gillade Ebeneser. När jag hade en första demo klar, med låtarna Ett slag för dig, Landet vi föddes i och Höga berget, skickade jag den till Warner. Det kom lovande signaler från det slottsliknande högkvarteret på Eriksbergsgatan, men sen blev det tyst.
1999 kändes det som att mitt liv hängde på det här skivkontraktet. Jag tyckte att jag hade skrivit mina bästa låtar. Om inte det här dög skulle inget duga. Månaderna gick, jag rörde mig som en vålnad längs Folkungagatan där jag hyrde i andra hand av en livstrött reklamare. Jag skrev fler och fler låtar och desperationen växte.
Till slut fick jag en snilleblixt. Jag ringde Warners A&R Lars Nylin och bad att få träffa honom. Vi sågs på Wayneʼs Coffee, Götgatsback- en. Jag ödslade ingen tid:
– Nu har jag spelat upp de här låtarna för alla skivbolag i landet och jag känner att du är den enda som riktigt förstår vad jag vill göra.
Det var visserligen sant, Lars Nylin hörde och uppskattade det politiska och det kristna temat i låtarna, men jag fick det att låta som att de andra bolagen var intresserade av mig. Det var de inte. Men smickret fungerade och en månad senare var jag i KMH-studion på Hornsgatan för att spela in EP:n Landet vi föddes i. Jag var en lycklig, förlöst trubadur som blev för full på skivbolagets julfest och kräktes över balkongräcket. Nu hade jag kontrakt på tre skivor.
Marana ta är en av av flera låtar som inte fick plats på Ett slag för dig. Vi hade redan för många ballader. Men jag har alltid tyckt om den. Det här är en första demo, inspelad i producenten Lars Halapis lilla källarstudio på Katarinavägen. Jesper Nordenström la på piano och orgel i efterhand. Ett par rader återanvändes senare i låten Nu kommer jag hem.